Thursday, October 20, 2011

'Negara Kristian': MP gesa permit Utusan digantung

Ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi menuntut kerajaan supaya menggantung permit penerbitan Utusan Malaysia yang didakwa menerbitkan berita palsu berhubung dakwaan rancangan penubuhan negara Kristian.

Jelasnya, laporan akhbar milik Umno itu perlu dikenakan tindakan tersebut kerana siasatan polis sendiri menunjukkan tiada bukti kukuh berhubung dakwaan berkenaan.


Beutusan malaysia, malaysia negara kristianliau membuat penjelasan itu berdasarkan satu jawapan bertulis
oleh menteri dalam negeri di Dewan Rakyat bertarikh 3 Oktober, berhubung siasatan yang dijalan ke atas dakwaan tersebut.

"Hasil siasatan mendapati bahawa tiada bukti kukuh yang boleh menyokong keterangan untuk menyabitkan kesalahan kepada mana-mana individu dalam kes ini," jawapan tersebut dipetik.

Jawapan berkenaan adalah untuk menjawab soalan yang dikemukakan ahli parlimen Kulim-Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin.

Dalam jawapan berkenaan, menteri dalam negeri juga menyatakan bahawa jabatan peguam negara telah memutuskan "tiada tindakan lanjut" dijalankan untuk kes berkenaan.

Oleh sebab itu, kata Ooi, Utusan perlu dikenakan tindakan kerana "membuat laporan tidak berasas yang cuma mencetuskan keadaan tegang dan ingin memperlagakan antara agama di Malaysia."

Ooi menjelaskan, kes berkenaan tercetus apabila Utusan menyiarkan dakwaan daripada tulisan seorang penulis blog, Big Dog.

"(Jadi) saya minta menteri dalam negeri menggunakan kuasanya untuk menggantung lesen cetak Utusan Malaysia," katanya dalam sidang media di bangunan parlimen hari ini.

No comments:

Post a Comment