Saturday, October 22, 2011

Budak yang dibiar selepas dilanggar meninggal


BEIJING: Budak perempuan berumur dua tahun di China yang dilanggar dua kenderaan dan tidak dihiraukan oleh 18 pengguna jalan raya, meninggal dunia semalam.
Kes budak yang dikenali sebagai Yue Yue itu sebelum ini telah menggemparkan China dan mencetuskan kemarahan kerana ia mendedahkan sikap kurang bermoral dalam masyarakat China. 'Yue Yue meninggal kerana organnya gagal berfungsi,' kata jurucakap hospital. Sebelum ini, doktor yang merawat budak yang koma sejak kemalangan 13 Oktober itu berkata peluangnya untuk hidup adalah tipis. Video daripada kamera litar tertutup dan disiarkan oleh stesen televisyen merakamkan budak itu dilanggar sebuah van dan kemudian ditinggalkan dalam keadaan berdarah di jalan raya di Foshan, wilayah Guandong. Media rasmi melaporkan 18 orang yang melalui jalan itu sama ada pejalan kaki atau menunggang basikal tidak mempedulikannya sehinggalah dia dilanggar kali kedua oleh sebuah lori. Seorang wanita kemudian menarik budak tersebut ke tepi jalan sebelum ibu budak itu, seorang pekerja asing di bandar itu, tiba di tempat kejadian. Agensi berita Xinhua melaporkan dua pemandu yang melanggar Yue Yue ditahan polis. Berita kematian kanak-kanak itu dengan cepat menjadi topik hangat di laman sosial, Weibo, yang menyerupai Twitter, semalam. 'Selamat tinggal Yue Yue. Tiada kereta di syurga,' kata seorang pengunjung. Seorang lagi menulis: 'Saya berharap anda akan disayangi di syurga. Dunia ini penuh dengan orang yang tidak peduli.' Lidah pengarang akhbar Global Times semalam berkata insiden itu mendedahkan keburukan masyarakat China tetapi menolak saranan mereka yang gagal membantu mangsa harus dihukum di bawah undang-undang. -- AFP, AP, Reuters.

cyBerita Spore

1 comment:

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete