Saturday, October 22, 2011

Congakan Maniam

Oleh Azlan Muhammad Zain
azlanmz@hmetro.com.my
TETAP BERSEMANGAT...skuad Selangor  berlatih  di Kuala Terengganu, semalam.
TETAP BERSEMANGAT...skuad Selangor berlatih di Kuala Terengganu, semalam.
MISI 33 bakal berkubur sekiranya Selangor melepaskan sekurang-kurangnya gol awal kepada Terengganu dalam detik penentuan untuk ke final Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam ini.
Ia sesuatu yang perlu dielakkan juara 32 kali Piala Malaysia itu selain mengharapkan pengendalinya, P Maniam mencatur strategi terbaik mendapatkan tiga gol dalam baki 90 minit di separuh akhir kedua di laman lawan yang pastinya diiringi sokongan puluhan ribu peminat fanatik juara Piala FA itu.

Namun bukan saja Misi 33 menjadi taruhan kali ini, malah kedudukan kebanyakan pemain dan Maniam sendiri sebagai ketua jurulatih Selangor untuk musim depan pastinya dinilai Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) selepas skuad itu gagal meraih sebarang piala musim ini.
Pengendali berusia 43 tahun itu bagaimanapun tetap berfikiran positif dalam misi sukar mencari sekurang-kurangnya tiga gol tanpa bolos malam ini dengan menganggap pelbagai perkara boleh berlaku dalam bola sepak.

“Malah pemain tetap bersemangat ketika menjalani latihan dan kelihatan tidak terjejas walaupun tewas 2-0 pada separuh akhir pertama di laman sendiri.

“Sebagai bekas pemain dan jurulatih saya yakin kami mampu melakukannya dengan barisan pemain yang ada,” katanya.

Ketika tahap kecergasan Mohd Amri Yahyah masih menjadi persoalan, Maniam perlu menyediakan kombinasi penggempur yang ampuh di barisan depan bagi menggegar gawang lawan sekiranya kapten Merah Kuning itu tidak dapat diturunkan.

“Saya mungkin menggunakan gandingan Rudie Ramli dan Mohd Fadzli Saari yang diharapkan dapat mencari gol awal walaupun ia bukanlah tugas yang mudah,” katanya.
Maniam sebelum ini dilantik menggantikan K Devan bagi mengendalikan dua perlawanan terakhir peringkat kumpulan dan berjaya membimbing Merah Kuning melepasi suku akhir.

No comments:

Post a Comment